White Keyboard with SEO Button

Leer Wat SEO Betekent In 5 Minuten Van Je Tijd

Vrijwel iedereen heeft wel eens gehoord van de term SEO. Wat is de betekenis van SEO? Waarom is het zo’n belangrijke term voor ondernemers met een website en / of webwinkel? In dit artikel geven we je antwoord op al je vragen over zoekmachine optimalisatie en leggen we de definitie van SEO uit.

Wat is de betekenis van SEO?

SEO staat voor de Engelse term Search Engine Optimization, letterlijk vertaald in het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie.

In essentie is de betekenis van SEO het uitvoeren van werkzaamheden die als doel hebben je website zo hoog mogelijk te laten scoren in zoekmachines. Als je bijvoorbeeld een website hebt gemaakt over ‘modeltreinen’ wil je dat je website bovenaan in de zoekmachine staat als iemand dat zoekwoord intypt. Zoekmachine Optimalisatie is dus het verbeteren (lees: optimaliseren) van de organische (niet betaalde) positie van een website in de zoekmachine.

Hoe hoger je website of webwinkel scoort hoe beter hij zichtbaar is, een logisch gevolg is dat je website meer bezoekers trekt wat waarschijnlijk tot een hogere verkoop van je producten leidt. In marketing termen noemen we dat conversie. Een belangrijke kanttekening daarbij is dat je de juiste, oprecht geïnteresseerde bezoekers naar je website of webwinkel wilt trekken. Het gaat daarom zowel om het verhogen van de kwantiteit als de kwaliteit van het websiteverkeer.

Ter illustratie, als je een webwinkel runt die mooie design sneakers verkoopt heb je niets aan een bezoeker die op zoek is naar een kilo Jonagold appels. Nu denk je waarschijnlijk, wat een rare vergelijking! Toch is dit precies waar foute zoekmachine optimalisatie toe kan leiden.

Gelukkig is dit door de aangepaste en verbeterde algoritmes van de zoekmachines in de afgelopen twintig jaar niet meer vanzelfsprekend. Het is van belang je website op vele onderdelen te optimaliseren.

Hoe werkt een zoekmachine

Een zoekmachine kun je het beste zien als een enorme vraag- en antwoord machine. Je stelt een vraag aan de zoekmachine door een onderwerp in te tikken. De zoekmachine is erop gericht op basis van het onderwerp de beste resultaten naar voren te schuiven. In enkele milliseconden beoordeelt de zoekmachine aan de hand van duizenden factoren welk antwoord het beste past bij de vraag die je intikt in de zoek bar van de zoekmachine.

Voorbeeld van een zoekmachine waar een zoekwoord wordt ingetypt.

De betekenis van SEO voor ondernemers

Zoekmachine optimalisatie is heel belangrijk voor elke ondernemer die online vindbaar wilt zijn. Hoe hoger je website rankt in de zoekmachines hoe beter je onderneming zichtbaar is. Dat wil zeggen dat je meer website verkeer genereert wat uiteindelijk leidt tot meer online verkopen. Je kunt SEO daarom zien als een fundamenteel onderdeel van digitale marketing. Zeker als je erbij stilstaat dat het aantal internet aankopen onder Nederlandse consumenten ieder jaar explosief groeit!

Hoe werkt SEO?

De eerste stap in het proces is dat je content vindbaar moet zijn voor de zoekmachine(s). Dit proces noemen we indexatie. Zoekmachines werken met een zogenaamde robot. Deze robot speurt het internet af op zoek naar pagina’s die mogen worden geïndexeerd. De beste manier om dit te doen is door een sitemap te gebruiken, een sitemap vertelt de zoekmachine hoe je website is opgebouwd.

Zoekmachines worden steeds slimmer, ze maken gebruik van kunstmatige intelligentie en machinaal leren om menselijke taal beter te begrijpen. Ondanks deze geavanceerde techniek hebben ze nog steeds onze hulp nodig. Machines kunnen namelijk fouten maken. Onze woorden lijken bijvoorbeeld op elkaar en kunnen toch verschillende betekenissen hebben.

Het basisidee achter SEO is dat je de zoekmachine helpt begrijpen waarom jouw website, pagina, product of bericht een hoge positie in de zoekresultaten verdiend.

De 3 belangrijkste onderdelen van SEO

De kans is groot dat je op deze website terecht bent gekomen omdat je niet tot nauwelijks iets weet over zoekmachine optimalisatie. Kort door de bocht kunnen we SEO in drie stukken delen, namelijk;

  1. Technische SEO
    Ten eerste technische zoekmachine optimalisatie, dit is vaak het meest onderschatte deel van zoekmachine optimalisatie. In onze ogen is het juist het belangrijkste onderdeel. Als je cruciale fouten maakt op technische gebied kan dit fatale gevolgen hebben voor elk ander onderdeel.
  2. On-page SEO
    Ten tweede on-page SEO hierbij gaat het om alle werkzaamheden die je direct op de website omgeving kunt uitvoeren. Denk hierbij aan het schrijven van content met goede relevante titels en omschrijvingen. Ook ALT teksten en het optimaliseren van plaatjes en foto’s horen hierbij.
  3. Off-page SEO
    Ten derde off-page SEO. Het woord off-page zegt het al, alles wat je aan optimalisatie kunt doen wat niet direct op je website omgeving gedaan kan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een link analyse en het analyseren van de competitie. Ook het opzetten en onderhouden van je Social Media kanalen is een onderdeel van off-page SEO.

Gebruiksvriendelijkheid het belangrijkste meetpunt.

Bij zoekmachine optimalisatie is gebruiksvriendelijkheid (usability) het belangrijkste meetpunt. Houdt dat altijd in gedachten bij het optimaliseren van je website!

Het algoritme van zoekmachines zoals Google kijkt of alle elementen natuurlijk zijn. Bijvoorbeeld als je in een stuk tekst te veel zoekwoorden toevoegt, dit kan gezien worden als ‘keyword stuffing’.

Probeer daarom altijd te schrijven met de bezoeker van de website in gedachten. Zo voorkom je over optimalisatie.

Kan ik zoekmachine optimalisatie (SEO) zelf doen?

Natuurlijk kun je zoekmachine optimalisatie ook zelf doen! Niet iedereen heeft het budget om een goede SEO specialist in te huren. Op onze website leggen we je op een eenvoudige manier uit hoe je de basis zoekmachine optimalisatie taken zelf kunt uitvoeren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *